♣ 그림에 가격 매기는 7가지 방법♣
7 Ways to Price a Painting
(Depending on Your Personality) -By Marion Boddy-Evans
그림을 스스로 만족할 만한 수준으로 완성시키는 것은 어려운 일이지만,
그 그림에 가격을 매기는 것은 훨씬 더 어려운 일이다. 스스로 낮게
평가한다면 그 작품은 가치 없는 그림으로 전락할 것이며, 제작한
비용보다 손해를 볼 수도 있다. 스스로 너무 높게 평가하면 하나도 팔
수 없는 상황이 될 수 있다. 그림 가격을 정하는 방법은 그 사람의 개성,
경험, 그리고 그림 경력에 좌우된다. 여기서, 이에 대해 선택할 수 있는
방법을 소개한다.
Getting a painting to the stage where you’re satisfied with it is hard,
but putting a price to it can be even harder. Underprice yourself and
you may make your art look worthless, as well as lose money rather than
make it. Overprice yourself and you risk never selling anything. How you
decide to approach it depends somewhat on your personality, experience,
and stage your art career is at. Here’s how I judge the options:
1.간단한 방법: 표준 크기에 의한 가격
같은 크기를 갖는 그림들은 주제, 제작기간, 선호도와 무관하게 같은 가격
으로 정한다. 그림가는 그림의 크기에 따라 정하고, 일반 그림에 비해 의뢰
받은 그림에는 추가적으로 약간의 할증을 붙인다.
1. The Simple Approach: Price Determined by Standard Sizes
All paintings that are the same size all have the same price tag, regardless
of the subject, how long it you to finish it, or how much you happen to like
it. Your price list set out by size, with an additional set premium for
commissioned paintings over finished paintings.
2.회계사적 방법: 비용 회수
그림 제작비용에다 약간의 이익을 붙여 판매가를 정한다. 가격 계산은
(재료비+인건비)의 기본적인 방법이나, (재료비, 인건비, 작업실, 조명 등)의
포괄적인 방법으로 계산될 수 있다. 모든 그림은 어떤 요소로 제작하느냐에
따라 가격이 달라진다.
2. The Accountant’s Approach: Recover Your Costs
Decide on a percentage profit you want to make over your costs. Then add up
the cost of everything that went into making a painting, add the percentage,
and you’ve your selling price. The costs calculation can be basic
(materials + labor) or comprehensive (materials, labor, studio space, lighting, etc.).
Every painting has a different price, based on what went into creating it.
3.자본가적 방법: 관련 시장가격
갤러리나 스튜디오를 방문해 어떤 유형의 작품이 잘 팔리는지를 알아보라.
당신의 작품 가격을 잘 팔릴만한 가격으로 정하라. 그림을 직접 판다면
(갤러리를 통하지 않고), 사람들이 싸게 샀다고 느끼도록 “특가”로 내놓는다.
(갤러리를 통해 그림을 팔기도 한다면, 가격을 절대 싸게 내놓지 마라. 왜냐면
그렇게 하다가는 사업적 손해를 당할 수 있기 때문이다.)
3. The Capitalist Approach: Make the Price Market Related
Do your homework by visiting galleries and studios in your area and target
market(s) to see what similar type of art is selling for. Price yours to
compete. If you’re selling directly only (not through a gallery), offer
"special deals" to make people feel like they’re getting a bargain.
(If you’re also selling through a gallery, never undercut their prices as
you’ll undermine your business arrangement with them.)
4.수학적 방법: 면적으로 계산한 가격
평방 인치(또는 센치미터)당 그림가를 정하고, 이것을 그림 면적으로 곱한
다음, 적당한 가격이 되도록 그 숫자의 끝자리를 반올림한다. 대부분의
사람들은 이 방법을 위해서 계산기를 사용하겠지만, 암산으로 계산이 가능하면
고객의 불편을 덜 수도 있다.
4. A Mathematical Approach: Price Calculated by Area
You decide on a price for a square inch (or centimeter), then multiple the
area of a painting by this, then round it up to a sensible figure. Most
people will use a calculator for this approach, but if you can do it with
mental arithmetic then you never have worry about a client who wanted to
buy the painting off your easel getting bored standing around while you
hunt for a one.
5.수집가 방법: 매년 가격을 증액하기
어떤 사람들은 투자 목적으로 그림을 산다. 그래서 그들은 그가 산 그림의
가치가 오르기를 원한다. 현재 인플레이션 비율이 얼마인지 알 수 있도록
경제 뉴스를 읽고, 적어도 그 비율만큼 해마다 그림가를 올린다.
5. The Collector’s Approach: Increase Your Prices Every Year
Some people who buy art do it for investment reasons, and they want to
believe the value of the painting they have of yours is increasing. Read
enough financial news to know what the current rate of inflation is, and
be sure to increase your prices annually by at least this much.
6.창조적 관리자 방법: 그림만을 팔지 말고 이야기도 팔기
모든 그림에 이야깃거리를 담고, 제목에도 이에 대한 암시를 해 구매자가
그림만이 아닌 작가의 창조적 감성을 구매한다는 느낌을 부여하라. 그것을
작은 카드에 적어 넣고 구매자가 그림과 같이 가져가게 하라.
(그 속에 연락처를 적어 넣는다.) 그림 가격은 작은 글씨로 적어 놓아야 하는데
그 이유는 돈에 대해 말하는 것은 창조적 감성에 도움을 주지 못하기 때문이다.
6. The Creative Director Approach: Sell a Story, Not Just a Painting
Have a good tale to tell with every painting, hinting at it in the title,
to create a sense of buying a little bit of the artist’s creativity,
not just a produce. Write or print it out on a little card to go with
the painting to its new home. (Be sure to put your contact details on it.)
Hide your prices in the small print because it's so uncreative to talk
about money.
7.직감적 방법: 눈대중으로 가격을 정하기
장기적 방법으로 추천할 만한 것은 아니다. 평상시 스타일과 완전히 다른
그림 또는 새로운 크기/분야의 그림을 판매할 만한 상황에서 고려해 보라.
7. An Instinctive Approach: Suck a Price Out of Your Thumb
Not recommended as a long-term approach, but to be considered if you’re
faced with a possible sale of a piece that’s in a new medium/ground for
you or totally different to your “usual” style.
본 내용은 Marion Boddy-Evans이 쓴 글을 제가(김남훈) 번역했습니다.
혹시 번역이 잘못된 것은 지적해 주시면 반영하겠습니다.
7 Ways to Price a Painting
(Depending on Your Personality) -By Marion Boddy-Evans
그림을 스스로 만족할 만한 수준으로 완성시키는 것은 어려운 일이지만,
그 그림에 가격을 매기는 것은 훨씬 더 어려운 일이다. 스스로 낮게
평가한다면 그 작품은 가치 없는 그림으로 전락할 것이며, 제작한
비용보다 손해를 볼 수도 있다. 스스로 너무 높게 평가하면 하나도 팔
수 없는 상황이 될 수 있다. 그림 가격을 정하는 방법은 그 사람의 개성,
경험, 그리고 그림 경력에 좌우된다. 여기서, 이에 대해 선택할 수 있는
방법을 소개한다.
Getting a painting to the stage where you’re satisfied with it is hard,
but putting a price to it can be even harder. Underprice yourself and
you may make your art look worthless, as well as lose money rather than
make it. Overprice yourself and you risk never selling anything. How you
decide to approach it depends somewhat on your personality, experience,
and stage your art career is at. Here’s how I judge the options:
1.간단한 방법: 표준 크기에 의한 가격
같은 크기를 갖는 그림들은 주제, 제작기간, 선호도와 무관하게 같은 가격
으로 정한다. 그림가는 그림의 크기에 따라 정하고, 일반 그림에 비해 의뢰
받은 그림에는 추가적으로 약간의 할증을 붙인다.
1. The Simple Approach: Price Determined by Standard Sizes
All paintings that are the same size all have the same price tag, regardless
of the subject, how long it you to finish it, or how much you happen to like
it. Your price list set out by size, with an additional set premium for
commissioned paintings over finished paintings.
2.회계사적 방법: 비용 회수
그림 제작비용에다 약간의 이익을 붙여 판매가를 정한다. 가격 계산은
(재료비+인건비)의 기본적인 방법이나, (재료비, 인건비, 작업실, 조명 등)의
포괄적인 방법으로 계산될 수 있다. 모든 그림은 어떤 요소로 제작하느냐에
따라 가격이 달라진다.
2. The Accountant’s Approach: Recover Your Costs
Decide on a percentage profit you want to make over your costs. Then add up
the cost of everything that went into making a painting, add the percentage,
and you’ve your selling price. The costs calculation can be basic
(materials + labor) or comprehensive (materials, labor, studio space, lighting, etc.).
Every painting has a different price, based on what went into creating it.
3.자본가적 방법: 관련 시장가격
갤러리나 스튜디오를 방문해 어떤 유형의 작품이 잘 팔리는지를 알아보라.
당신의 작품 가격을 잘 팔릴만한 가격으로 정하라. 그림을 직접 판다면
(갤러리를 통하지 않고), 사람들이 싸게 샀다고 느끼도록 “특가”로 내놓는다.
(갤러리를 통해 그림을 팔기도 한다면, 가격을 절대 싸게 내놓지 마라. 왜냐면
그렇게 하다가는 사업적 손해를 당할 수 있기 때문이다.)
3. The Capitalist Approach: Make the Price Market Related
Do your homework by visiting galleries and studios in your area and target
market(s) to see what similar type of art is selling for. Price yours to
compete. If you’re selling directly only (not through a gallery), offer
"special deals" to make people feel like they’re getting a bargain.
(If you’re also selling through a gallery, never undercut their prices as
you’ll undermine your business arrangement with them.)
4.수학적 방법: 면적으로 계산한 가격
평방 인치(또는 센치미터)당 그림가를 정하고, 이것을 그림 면적으로 곱한
다음, 적당한 가격이 되도록 그 숫자의 끝자리를 반올림한다. 대부분의
사람들은 이 방법을 위해서 계산기를 사용하겠지만, 암산으로 계산이 가능하면
고객의 불편을 덜 수도 있다.
4. A Mathematical Approach: Price Calculated by Area
You decide on a price for a square inch (or centimeter), then multiple the
area of a painting by this, then round it up to a sensible figure. Most
people will use a calculator for this approach, but if you can do it with
mental arithmetic then you never have worry about a client who wanted to
buy the painting off your easel getting bored standing around while you
hunt for a one.
5.수집가 방법: 매년 가격을 증액하기
어떤 사람들은 투자 목적으로 그림을 산다. 그래서 그들은 그가 산 그림의
가치가 오르기를 원한다. 현재 인플레이션 비율이 얼마인지 알 수 있도록
경제 뉴스를 읽고, 적어도 그 비율만큼 해마다 그림가를 올린다.
5. The Collector’s Approach: Increase Your Prices Every Year
Some people who buy art do it for investment reasons, and they want to
believe the value of the painting they have of yours is increasing. Read
enough financial news to know what the current rate of inflation is, and
be sure to increase your prices annually by at least this much.
6.창조적 관리자 방법: 그림만을 팔지 말고 이야기도 팔기
모든 그림에 이야깃거리를 담고, 제목에도 이에 대한 암시를 해 구매자가
그림만이 아닌 작가의 창조적 감성을 구매한다는 느낌을 부여하라. 그것을
작은 카드에 적어 넣고 구매자가 그림과 같이 가져가게 하라.
(그 속에 연락처를 적어 넣는다.) 그림 가격은 작은 글씨로 적어 놓아야 하는데
그 이유는 돈에 대해 말하는 것은 창조적 감성에 도움을 주지 못하기 때문이다.
6. The Creative Director Approach: Sell a Story, Not Just a Painting
Have a good tale to tell with every painting, hinting at it in the title,
to create a sense of buying a little bit of the artist’s creativity,
not just a produce. Write or print it out on a little card to go with
the painting to its new home. (Be sure to put your contact details on it.)
Hide your prices in the small print because it's so uncreative to talk
about money.
7.직감적 방법: 눈대중으로 가격을 정하기
장기적 방법으로 추천할 만한 것은 아니다. 평상시 스타일과 완전히 다른
그림 또는 새로운 크기/분야의 그림을 판매할 만한 상황에서 고려해 보라.
7. An Instinctive Approach: Suck a Price Out of Your Thumb
Not recommended as a long-term approach, but to be considered if you’re
faced with a possible sale of a piece that’s in a new medium/ground for
you or totally different to your “usual” style.
본 내용은 Marion Boddy-Evans이 쓴 글을 제가(김남훈) 번역했습니다.
혹시 번역이 잘못된 것은 지적해 주시면 반영하겠습니다.
출처:한국야외수채화가회~
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